Az egyiptomi gyereknevelés furcsaságai

Nem vagyok egy nagy gyerekszakértő és egyenlőre még nem is tervezek az lenni, de néhány elképzelésem azért nyilván már nekem is van, hogyan, milyen elvek alapján szeretném majd nevelni a leendő kis manó(ka)t.

Természetesen országonként, sőt, családonként változóak ezek a gyereknevelési szokások és ez a diverzitás Egyiptomban is jelen van, ám mégis vannak olyan szokások, amelyek észrevételeim szerint igen jellemzőek átlagban egy egyiptomi családra ( és nem feltétlen pozitívak.)

IMG_0153Késői takarodó
A legtöbb egyiptomi gyerek életéből hiányzik egy egyfajta rendszer. Például, az utcánkban lakó gyerkőcök sokszor még este fél 12-kor is nagy vircsaft közepette rúgják a labdát az úton a szülők meg annak szélén ücsörögve beszélgetnek egymással, vagy jelen sincsenek, mert otthon gubbasztanak a tv előtt. Nyilván hétvégén, az iskolai szünetben még megérti az ember ha későn fekszik a gyerek, hisz másnap nincs suli, délig ki sem kell kelni az ágyból és hát napközben amúgy is túl meleg van odakint játszani.

A probléma ott kezdődik, hogy függetlenül attól holnap van- e tanulás vagy sem, a gyerekeknek nincs megszabva meddig van a játék és mikor jön el a lefekvés ideje. (Mellesleg megjegyzem, hogy itt a nyári szünet igencsak hosszúra nyúlik; Májustól Szeptemberig tart intézménytől függően. Sok óvodában, iskolában még e pillanatban sem kezdődött el a tanítás.)

51f265ae6A kis focisták nem csak, hogy a szomszédokat zavarják a nagy kiabálással járó meccsekkel ( bár lehet ezzel speciel egyedül vagyok) de másnap az iskolában, óvodában is hulla fáradtak lesznek. ( Itt egyébként az óvoda is másképp működik, mint otthon; déli alvás helyett minden nap 2-3 rendes tanítási órája van a gyerekeknek játékos formában ugyan, de ugyanúgy könyvekből, füzetekből, hétvégére házi feladat és természetesen csönd és fegyelem az óra alatt. Erről majd egy külön posztban írok részletesen).

Visszakanyarodva a rendszertelenséghez, a lurkók tehát itt akkor fekszenek le este, amikor ők akarnak vagy mikor már a felnőttek is aludni térnek. Jobban mondva nem is lefekszenek, hanem inkább csak kidőlnek valahol. Ahogy a modern világban mindenütt, itt is a délutánt a tv meg laptop előtt töltik addig ( sőt, már nem is a laptop előtt: a sógornőm két éves kislánya már-már jobban kezeli az iPad-et, mint az anyja), míg el nem nyomja őket az álom jobb esetben a saját ágyikójukban, rosszabb esetben a földön vagy a kanapén.

IMG_0151

Már az egészen pici csöppségek is sokszor úgy alszanak, hogy ég a lámpa a szobában, ki-be járkálnak az emberek, miközben üvölt a tv és mindenki hangosan beszélget. ( Ennek tudatában már is megfejtettük a rejtélyt, hogy miért is nem ébrednek fel még egy bombarobbanásra sem az egyiptomiak. 🙂 Egyébként ennek egy igen pozitív előnye van még pedig az, hogy nem kell megvárnom a hétvégi teendőimmel míg felébred az “uraság”: nyugodtan tornázhatok reggelente, főzhetek, takaríthatok, moshatok, ő rezzenéstelenül húzza a lóbőrt mindemellett. )

Sajnos nem csak az esti alvásban, de az esti fürdésben is hiányosságok mutatkoznak, tisztelet persze a kivételnek. Konkrétan a gyereket csupán hetente 1-2 alkalommal fürdetik meg ( ami a legborzasztóbb, nyáron is), kis babát pedig még ennél is ritkábban. Ehhez azt hiszem inkább nem fűznék hozzá semmit sem.

A csoki, a csipsz, a Pepsi meg a többi nasi
Ami nagy gondot jelent még, az az egészségtelen étkezés. Tudniillik, itt Egyiptomban fillérek egy doboz Pepsi, vagy egy kis zacskó csipsz, így a legtöbb egyiptomi napi szinten fogyasztja és természetesen otthon is mindig van belőlük egy kisebb tucattal a gyerekek számára.

baby-pepsiHát melyik gyerek ne lenne oda egy kis nassolnivalóért, amivel nincs is semmi probléma ha néha- néha előkerül, ám itt szinte minden egyes nap, reggel, délben, este is kapnak belőle egy keveset. Szerencsére van némi fejlődés az iskolák részéről ez ügyben ( ám csak az apróbb diákoknál, a nagyobbak ugyanúgy csipszel meg Pepsivel tömik magukat, amit az iskola büféjében összevásároltak); több iskolában, óvodában megfordultam már, ahol kerek perec megmondták a szülőknek, hogy ne küldjenek se csokit, se semmi efféle nyalánkságot a gyereknek az iskolába, mert el fogják venni tőle. De azért a kisdobozos dzsúz még náluk is belefér. 🙂 

Csak ígéret van, de a bünti elmarad
Apropó hiszti. Bármi rosszat is csináljon a gyerkőc, nem kap érte komolyabb büntetést. Persze, kiabál egy sort az anyja vele, jól összeszidja, esetleg még meg is fenyegeti, de végül ennyiben marad a dolog; se nem kap egyet a popsiára, se nem vonják meg tőle a délutáni csokit, se nem kell a sarokba állnia, se szobafokság, se semmi. Vajon elegendő-e a kiabálás?

A régi idők fenyítési módszereit én is kicsit túlzásnak tartom, mikor előkerült a fiókból a fakanál vagy éppen a porolóval estek neki a gyereknek, de úgy gondolom, hogy valamiféle büntetést mégis csak ki kell szabni, hogy tanuljon belőle ha rossz fát tett a tűzre, nem? Apósom például katonai múltja révén nyilván merőben máshogy nevelte a gyerekeket, nála bizony sűrűn előkerült a pálca, de én soha senkit láttam még, aki kiabáláson kívül bármilyen egyéb módszerrel büntette volna kis csibészét.

IMG_0150De mondok jobbat. Sokszor a szülők a fülük botját sem mozgatják mikor a gyerek éppen rosszalkodik. Családi összejövetelekkor a gyerekek rendszerint szöcskeugrásban szökellnek át a kanapéról a kisasztalra majd onnan a másik kanapéra miközben a tv bömböl amit egyébként egyikük sem néz, helyette inkább ordítozva rohangálnak össze vissza a lakásban, mint pók a falon. A szülők pedig? Rá sem bagóznak az egészre, kellemesen cseverésznek egy csésze forró tea meg néhány baszbúsza sütemény társaságában, esetleg az egyik néha elejt egy “Ahmed, hagyd abba” vagy egy “gyerekek, kicsit halkabban” mondatot a csipet csapatnak, amit valószínűleg meg sem hallottak.

Hajmeresztő esetek
A múlt héten esett meg velünk, mikor egyik este férjemmel a vásárlásból hazafelé sétálva a szomszéd gyerekek harctérré változtatták az utcát és úgy gondolták, hogy munícióként a kövek tökéletesen alkalmasak lesznek, melyeket egymáshoz hajigáltak a sötétben. Még nekünk kellett rájuk szólni, hogy ugyan függesszék már fel a csatát legalább csak addig, míg sértetlenül elérjük a ház kapuját.

3057002811_7a9b7362e6_z

Amint beléptünk, már hallottuk is az egyik kisfiú órditását: “játék!”, és máris folytatódott minden ott, ahol abbahagyták. Nem tudom, hogy mindenki épségben megúszta-e a vad játékot, de az eset után még percekig fel voltam háborodva és legszívesebben jól megmondtam volna a magamét a szüleiknek, hogy hogyan lehetnek ilyen felelőtlenek, van fogalmuk róla, mit művel a gyerek, vagy szokásukhoz híven tojnak az egészre. Le merem fogadni még ők sértődtek volna meg, hogy mit avatkozok én bele, hisz csak játszanak…

A szülői felelőtlenséggel sokat találkozni Kairóban. Az hagyján, hogy a legtöbben hírét-hamvát sem hallották még a gyerekülésnek, de hogy rá sem szól a kölyökre, mikor az az ablakon lóg kifele vagy rendetlenkedik a hátsó ülésen… részemről teljes felelőtlenség. 

IMG_0154Vannak olyan családok, akik autó helyett motorral közlekednek. Férj elöl, mögötte meg a felesége féloldalasan elhelyezkedve, kezében tartva a pokrócból ki sem látszó apróságot…szerintem ez is teljes felelőtlenség. Vajon mennyire fogja hibáztatni magát ha a káosz uralta utakon megtörténik a baj és esetleg kirepül a kezéből a gyerek?

Ti mit gondoltok? Milyen jó vagy rossz példát láttatok itt Egyiptomban a gyereknevelés kapcsán?

(A poszt képeit mind az Internetről töltöttem le.)

19 thoughts on “Az egyiptomi gyereknevelés furcsaságai

  1. Ez nagyon tetszett, már bocsánat, de jókat mosolyogtam közben és egy dolog jutott eszembe “ez Egyiptom, itt bármi megtörténhet”
    Én is meglepődtem, amikor nyáron este 11-kor felügyelet nélkül fociztak a gyerekek. Itt meg a másik véglet van, mindentől óvják őket, mi nem így nőttünk fel…valahol a kettő között lenne a jó!
    Írtad, hogy nem szólnak rájuk, akkor talán azért ilyen sértődékenyek az egyiptomi férfiak ha szólunk valamiért! 😉

    • ez a motoros közlekedés volt a legeslegelső amivel Egyiptomban szembesültem pont a reptérről a városba menet az esti órákban…aztán hajnal kettőkor a mekibe a kiscsalád 2 vagy 3 gyerekkel már nem emlékszem pontosan de ott háborogtam…iszonyat

    • Neha azert ha mar tul feszitettek a hurt, rajuk szolnak, kiabalni is szoktak veluk, de en nem latom, hogy sokat erne. Illetve nem is rogton szolnak, hanem majd ha a kiabalastol mar mindenkinek zsong a feje. 😀 A sertodekenyseget tekintve szerintem az egyiptomi ferfiak es nok egyarant erzekenyek, konnyen megsertodnek.

      • Nyilván így van a sértődékenységgel, de nekem nővel nem volt tapasztalatom, de mindenki ugyanúgy nőtt fel.. 🙂

  2. Nelkem sajnos van sajat tapasztalatom az Egyiptomi es Magyar gyerekneveles kulonbozosegerol mivel itt neveltem fel 3 gyerekemet.Mikor kijottunk voltak 2 , 6 es 8 evesek.
    1. Otthon megtanultak nem szemetelunk utcan ,itt az elso idoben hurcibaltak a szemetet nem talava hogy hova dobjak,nyilvan hamar magukeva tettek az itteni szemetelesi szokasokat ,ott dobom el ahol erem.(Errol is irhatnal ,szerintem te is tapasztaltad az ablakbol kirepulo szemet gyonyoruseget)
    2. Kicsit tagra nyil a szemem mikor az nathas 2 eves gyereknek SevenUp- t javasolt az orvos.Ma mar nem tunik fel amikor 4 – 5 honapos babakat Pepsivel itatnak az utcan.
    3. A tanitono nehezmenyezte hogy miert furdetem minden nap a lanyomat reggel iskola elott.(Meg sem mertem mondani hogy iskola utan is furdik)
    4. A szulok testi fenyitest lehet nem sokat hasznalnak,viszont az iskolaban szokas verni a gyereket.Mondjuk az en fiamat egyszer probalta megutni egy tanar ,fiacskam kikapta a kezebol a palcat es eltorte.
    5. Nehany napos/ honapos babat kezben hurcoljak az utcan ,jobb esetben valami mozeskosar feleben ,honuk ala csapva.
    6. Pozitivum : En meg utcan szemtelenkedo gyereket nem lattam,a felnottek iranti tisztelet valahogy bennuk van annak ellenere hogy hangosak.
    Nyilvan van meg rengeteg kulonbseg jo es rossz de mar igy is hosszu hozzaszolas szuletett es ez megiscsak a te blogod,ami valtozatlanul nagyon tetszik.Nagyon orulok hogy mostanaban surubben irsz ujabb bejegyzeseket.Bevallom naponta lesem van e ujabb.Igy tovabb .Udv Edit.

    • Kedves Edit,

      Nagyon koszonom az informativ hozzaszolasod, foleg mint itt elo anyuka, te aztan tudnal meg mit meselni gondolom errol a temarol. 🙂 Nagyon gondolkodtam a poszt irasa kozben, hogy valami pozitivat is emlitsek, de egyszeruen semmi nem jutott az eszembe. Amit iral, a szulok tisztelete, most jutott eszembe, hogy en ezt mar emlitettem az egyik elozo posztomban es valo igaz: a gyerekek nem szemtelenkednek a felnottekkel meg a tanarral, sot: pedig nem vagyok olyan nagyon idos, de a sogornom gyerekeinek en is Tant Timi vagyok, ugye amire magyarul nincs is szerintem szo, ez egy udvariassagi forma itt. Meg mindig furcsa nekem, de nagyon tetszik ez a tisztelet.

      Koszonom a kedves szavaidat, igyekszem surubben irni es emelni a posztok szamat heti kettore. 🙂

      Szep napot,
      Timi

  3. Ez Egypt. Maadi-ban lakom, s gyakran éjjel megyek haza. Egy ilyen alkalommal éjjeli 2 kor, egy kb.4 éves kislány játszott a kapu előtt az úttesten. Kerestem a szülőket, de sehol senki, pár házzal odébb bementem egy üzletbe, és kértem a férfit , jöjjön velem. Jött is , és meglepődött, hogy kértem, kerítse elő a kislány szüleit. Pár perc, és jött a szemeit dörgölő anyával, aki – számomra -érthetetlen módon szinte érdektelenül ráncigálta a lánykát. Kértem a boltost, fordítsa , amit mondok. Közöltem vele , ha még egyszer sötétedés után egyedül találom a kislányt , elviszem, és hívom a rendőrséget. Hát látni kellett volna,, még neki állt feljebb, de kötöttem az ebet a karóhoz, hogy megteszem. A boltos is meglepettnek tűnt, de valahol egyetértett velem , viszont megjegyezte, nem illik beleszólni más dolgába. Az esetnek persze híre ment, mindig éreztem a megvető pillantásokat, egészen addig, míg az utcában lakó másik család gyerekét egy éjjel el nem ütötte agy autó. Ez feltette művemre a koronát, a kislány anyukája megköszönte, hogy akkor éjjel azt tettem, amit,, Ezek után sem imádtak, de elfogadták, hogy bolond macskás, és gyerekbarát ” amerikai ” vagyok.

  4. En pont ma akadtam ki, amikor a haromeves gyerek megkapta a tankonyveit az oviban. Az ok, hogy minel elobb annal jobb, de hogy egy pici gyerekre miert akarjak raeroltetni a tanulast az mar nekem furcsa. Tovabba ha mar zseniket akarnak nevelni, akkor nem ertem, hogy miert nem latom az utcan ezt a sok muvlet es ertelmes gyereket?!

  5. Barátnőm fia volt iskolás, mikor náluk vendégeskedtem. Persze éjfélkor mentünk el kajálni, a gyerekkel. Másnap suli. Nem ment, mert elaludtunk. Semmi gond, nem számított. Ha kicsit késett , belefért. Viszont Ír, olvas, beszél arabul, és azóta már Europa- ban élnek.

  6. Kb. ezt tapasztaltam én is amit leírtál. Amit viszont megjegyeztem, írtad, nehéz pozitívat írni erről a témáról, sokkal barátságosabbak és nyitottabbak a gyerekek mint Európában. Amellett hogy elég vadul viselkednek, 5 év alatt egyszer sem ütötte meg senki a fiamat. Rengeteg barátja volt, akiket ma is hiányol.

  7. Kedves Timi, a “Határátkelő”-n találtam meg az első írásod és úgy a blogod. Érdeklődve olvasom és nagyon nehéz megértenem, hogy magyar lány létedre mit szeretsz te úgy ebben az országban. Pl. amit itt most leírtál, mindent megtaláltál volna, ha kimész egy roma telepre és ott éled a mindennapjaidat. Ezt nem sértésnek szánom, de ez az igazság. Gyereknevelés, gyerekmosdatás, higiénia, éjjeli lefekvés oda, ahol éppen helyet talál szegény gyerek, nos ez egy életstílus. Mint az is, hogy rohangálnak, bömböl közben a tv, a szülő pedig egyáltalán nem foglalkozik a sok lurkóval. Ahány nép csoport, annyi szokás és gondolom fővárosi voltál, mert ha vidéken éltél volna, akkor ez neked egy hasonlóság lenne és nem újdonság.

    • Kedves Virag, erdekes, eddig mindig azt kaptam, hogy tul rozsaszinben latom es irom le a kinti eletet. Tobben irtak mar – foleg a megelhetes miatt, ami sokkal jobb, mint Magyarorszagon- hogy hogyan tudnanak kikoltozni Egyiptomba.:) Nos a higenia es egyeb problemak csak a tortenet egyik oldala, a gyereknevelesi dolgok pedig mindenkinek a maganugye. De irtam is, hogy nem mindenki igy neveli a gyerekeket, sogoromeknal pl. este 7kor alvas van, nincs tv-juk, csipsz-csoki csak elvetve. Mindenhol vannak jo es rossz dolgok, Budapest speciel tele van reszeg hajlekttalanokkal, akik miatt alig mer az ember este athaladni egy egy aluljaron. Ilyen nincs Kairoban. Nagyon sok minden pozitivat leiram mar a kinti emberekrol, azokrol a szokasokrol, amiert nagyon szeretem es tisztelem oket.
      Azert a roma teleppel is kicsit erosen fogalmaztal, hisz en nem szegenynegyedben elek.(Arrol nem is beszelve, hogy most ezzel a roma szarmazasu embereket is megsertetted, akik kozul nem feltetlenul mindegyik el rossz korulmenyek kozott. Ez tipikus magyar sztereotipia. Magyar emberek is elnek ugyanolyan korulmenyek kozott, mint egyes roma szarmazasu emberek es forditva. )
      Kerlek olvasd el az elozo posztokat is. Mas kornyezet nyilvan a maga jo es rossz oldalaval, de a legtobb ember aki ott jart, teljesen elvarazsolta. Egyiptomban egyebkent pazarabb kornyekek is vannak, mint a budai rozsadomb, ugyhogy en igy nem mernem allitani, hogy Egyiptom egy lepukkant szegenytelep lenne. Sokkal jobban megelunk, mint itthon, ahol lassan mar a levegoert is fizetni kell, az embersegrol, es meg sok masrol nem is beszelve, amit sok magyar hibol sem hallott. Van mit tanulni az egyiptomi emberektol is…

      • Kedves Timi, teljesen egyet értek a mai itthoni helyzet felvázolásával, mind a létbizonytalanság, mind a közbiztonság terén. Ami a romákat illeti, éltem közöttük és nem szóltam le őket azzal, hogy néhány szokásuk miatt hasonlóságot véltem felfedezni az egyiptomiakkal. Én nagyon szeretem a külföldi tájakat és embereket, azért is olvasgatom pl. a te írásaidat is. “Ahány nép annyi szokás” – ugye jó magyar közmondásunk mondja. Más ország, más kultúra, ez természetes pl. a közlekedésben is. Talán mert keresztény vagyok ezért nem élnék ott ahol te most, (mivel kisebbségben vannak) de viszont az ugyanolyan zajos és nagyhangú olaszok között biztosan jól érezném magam 🙂 És ha már itt tartok, megkérdezhetem tőled, hogy miért lettél muszlim? Tudom nem a férjed miatt, de nem is voltál megkeresztelve vagy csak nem voltak keresztény gyökereid? Ha nem akarsz nem muszáj válaszolnod, de ez is érdekel és szeretettel várom, ha mégis megosztod.

      • Sok nem muszlim lakik, foleg Kairoban. A kinti magyarok kozul merem allitani, hogy tobb a nem muszlim, mint a muszlim. 🙂 A vallast illetoen: megvoltam keresztelve, elsoaldoztam is, de nem jartam templomba es egyeb dolgokat sem csinaltam, (pl. papnak gyonas )viszont mindig hittem Istenben es minden este mondtam imat. Az iszlam irant, mint erdekesseg keppen az elso egyiptomi utazas ota erdeklodtem, olvasgattam rola, de hogy hogyan jott a kepbe hogy en is muszlim legyek? Nagyon roviden egy nemzetkozi konferencian reszt vettem, ahol a muszlimok beintegralodasa es a kulturalis kulonbsegek elfogadasa volt a tema, 6 evvel ezelott. Itt az egyiptomiakkal atbeszelgetett ejszakak es a konferencian hallott uj informaciok arra osztonoztek, hogy komolyabban olvasgassak az iszlamrol nem csak erdekesseg keppen. Ellatogattam mecsetekbe, kozossegekbe, beszelgettem kinti es itteni muszlimokkal. Tele voltam kerdesekkel: miert az iszlam es miert nem mas vallas, mint pl. a keresztenyseg. Mennyire igazak a muszlimokrol szolo sztereotipiak, …stb. Par honap intenziv olvasast es kutatast kovetoen ugy ereztem, minden kerdesemre tokeletesen logikus magyarazatot kaptam, ebben tudok hinni es ezt az utat szeretnem kovetni, amit eddig egy pillanatra sem bantam meg. Sajnos rengetek muszlim van, akik muszlimoknak mondjak magukat, am megsem az iszlam szerint elnek es olyan dolgokat csinalnak, amivel ugymond bizonyos sztereotipiakat ultetnek az emberek fejebe az iszlammal kapcsolatban, amire a media csak meg egy lapattal ratesz a szenzacio hajhasz riportjaival, cikkeivel. Nem azt mondom, hogy nem igazak ezek. Csak sajnos az emberek szeretnek altalanositani es bekepzelni, hogy akkor minden muszlim terrorista meg minden muszlim no el van nyomva es a tobbi baromsag, hogy ezt mind az iszlam tanitja. Sajnos vannak rossz peldak, de azokon en is ugyanugy fennakadok – sot muszlim leven meg jobban, mint egy nem muszlim hidd el. Mindenhol vannak jo es rossz emberek, mindegyik vallasban. Az artatlan emberek robbangatasa, az olyan sztorik, mint a lanyom nelkul soha…1, Barhol megtortenhetnek, nem kell rahuzni a muszlimokra, Magyarorszagon is hany eset van, hogy barddal esett neki a ferfi a sajat csaladjanak vagy pincebe zarta a lanyat 2, szegyelje magat az olyan muszlim, aki a sajat butasagai szerint el es kozben azt hangoztatja, hogy az az iszlam. pl. a tipikus ilyen az elrendezett hazassag. Semmi koze az iszlamhoz, Pakisztanban, Afganisztanban megis nagyon nepszeru. 3, az iszlam nem arabok vallasa, kb. az iszlam kovetoinek 30%-a arab vagy meg kevesebb.

        Bocsi, ha elkalandoztam kicsit. Kicsit bovebben valaszoltam a kerdesedre, remelem nem gond. 🙂

  8. Kis Virág.
    Én keresztényként éldegélek Cairoban.
    De a barátaim többsége muszlim, nincs ebben semmi különös.
    A tisztelet, az elfogadás a bölcs emberek sajátja.
    Shobra például túlnyomó részt keresztények által lakott, itt békében megfér egymással a két vallás, hol a harangok zúgnak, hol az Imám szólitja imára hiveit.
    S hogy hogyan lehet itt élni???
    Csodásan, de egy pillanatra lessünk be a roma sztoriba.
    Otthon fényes nappal a metrón a kisebbség egy lump tagja kitépte a láncot a nyakamból.
    Zaklatnak úton -útfélen, hol pénzt, hol cigit kérnek, s ha szerencséd van megúszod egy köpéssel a képeden, ha nem adsz
    Itt éjjel egyedül baktatok haza, és mivel az üzletek lámpái nem égnek, nem találom merre kell mennem, nincs tájékozódási pont
    .A sötét boltból előjön a tulaj- mert ugye sose zár be- és kedvesen megkérdezi hova megyek.
    Haza,, szeretnék, de eltévedtem.
    Madam nem arra lakik,, , otthagyja a boltot, és ekisér – ne nevessetek- 5 házzal odébb.Megvárja mig bemegyek és elmegy.
    Természetesen másnap jót mulatunk az eseten, felajánlotta, ha megint eltévedek csak kiabáljak neki.
    Nos,, otthon tuti kirabolnának , megvernének, mint egy-két ismerősömet.
    Hát ezt lehet szeretni ebbe az őrült városba, sose alszik, az emberek többsége a becsület mintaképe.
    Kedvesek, és bármikor készek segiteni, elkisérni akár metróval is, hogy mi,idegenek jól érezzük magunkat itt.
    Amit Timi ir, az a realitás,idegenként otthon, itthon.
    Aki egy hétre jön , szállodában lakik, soha nem fogja megismerni , elfogadni Egypt népét olyannak , amilyen.
    Ehhez szeretni kell ezt az országot, és népét

    • Azért Magyarországon sem rabolnak ki mindenkit, aki éjszaka közlekedik. Ezt egy kicsit túlzásnak tartom, mint ahogy azt is, hogy Kairóban éjszaka egy nő egyedül kóboroljon. Ott is történnek dolgok. Az hogy mi a realitás, nem tudhatjuk. Én is laktam 5 évet ott, nem sikerült megszeretnem azzal együtt hogy Virág véleményét ugyanúgy túlzónak találom, mint Timiét, vagy AnaMiét. A realitás valahol középen van. Szerintem.

  9. Köszönöm a kimerítő válaszod, dehogy gond, nagyon jó volt olvasni. Amit én a muszlimokban nagyon tisztelek, az az, hogy akármi van és akárhol vannak, a napi 5 imájukat betartják. Sajnos ez a liberális EU-ban már nem mondaható el a keresztényekről, bár úgy imádkoznának mint ti, akkor nem itt tartana a világ. Nekem az sem meglepő, hogy szereted a kendőt, ortodox létemre én is csak kendőben lépek be a templomba. És teljesen egyetértek a posztokban olvasott erkölcsi kérdésekkel is, pl. egyeseknek fura a többnejűség a muszlimoknál, de nagyon jól leírtad, hogy az meg nem fura, hogy szeretőt tart sajnos már a férjek nagy többsége, tisztelet a kivételnek. Nos a ruha viselet pedig megint fontos dolog lenne a nők életében, én nő létemre azt vallom, hogy nem csodálom ha annyi sok az erőszakos bűncselekmény a nők ellen, mert sajnos maguk is előidézik a szinte már alig szoknyának nevezhető valamivel és a mély dekoltázzsal. Ingerlik a férfiakat vele, persze nyilván sajnálom az áldozatokat. Morális kérdésben sok hasonlóság van az ortodox kereszténység és a muszlim között. Még most fogom olvasni a kopt kereszténnyel készített interjúdat :).

Leave a Reply

